-ckvsite-
E-mail: pieterbrongers@hotmail.nl
Wat zie je: hoe verhoudt het gebouw zich met de omgeving?
Ik vind het gebouw opgenomen in de omgeving. De omgeving ziet er modern uit met nieuwe voetbalvelden,
een nieuwe atletiekbaan en de nieuwe school is ook modern en net als de rest
heeft het een strak design.
Wat zie je: welke materialen vallen op? (Kies een of meer)
Beton: In de school zie je in de lokalen het beton van de steunpalen.
Kunststof: De gehele buitenkant is van kunststof gemaakt. Die buitenkant is opvallend en
het materiaal dus ook
Glas: In de school is heel veel glas verwerkt. Overal waar je kijkt zie je een enorme
openheid door al het glas.
Wat zie je: wat is de grondvorm van het gebouw
Organische vorm, want de school is niet opgebouwd uit blokvormen en de school is ook geen
doos.
Wat zie je: hoe verhoudt zich de façade met de rest van het gebouw?
Ik vind dat er geen echte façade is. Er is wel een ingang waar met grote letters Roelof van
Echten College op staat maar dat domineert niet het gebouw. Ik vind wel dat die
façade mooi en belangrijk is maar als hij weg was, zou het niet opvallen. Dus
de façade en de bouwvolumes vormen ook niet samen een geheel.
Wat zie je: valt de entree van het gebouw op?
Ja en nee. De entree krijgt veel nadruk door de grote letters van onze school. De entree is
ook in een centraal punt in die zijde van de school en er is een rotonde. Ik
vind de entree ook weer weinig opvallend, want wanneer je specifiek naar de
plek kijkt waar je het gebouw binnen komt, is dat niet groots en spectaculair.
Wat zie je: wat valt op aan de constructie?
Er is een duidelijk zichtbare skeletbouw. In elk lokaal en in de gangen zie je de betonnen
steunpalen en ook aan het plafond zie je dat beton.
Werkwijze: waardoor heeft de architect zich laten leiden?
Functionele architectuur: less is more. In de school zijn duidelijk
geen oude stijlen of bestaande tradities gebruikt. Ook vind ik niet dat er veel
niet functionele extra's zijn, want alles is strak ontworpen en alles wat er in
hoort moet het maar mooi maken of er is niks.
Functie: verwijst architectuur naar gebruiksfunctie van het gebouw?
Hier ook ja en nee. Ik denk wel dat een nieuwe school die gemaakt wordt in deze tijd niet
meer de traditionele vormen zou hebben maar juist met een strak design zou
zijn. Dit is ook bij onze school aan de hand. Wel denk ik dat het gebouw ook
een andere gebruiksfunctie zou kunnen hebben. Er zouden ook wel kantoren of een
gewoon bedrijf in kunnen zitten, als je het alleen van de buitenkant bekijkt.
Betekenis: welke associaties roept het gebouw op?
Status, macht: De school staat er bij als iets van deze tijd en het heeft wel status,
want de eigenaren kunnen wel zeggen wat voor mooie school ze hebben.
Open, toegankelijk gebouw: Er zijn enorm veel ramen. Je kunt overal naar binnen kijken
en dat is toegankelijk.
Pure abstracte arcihitectuur
© 2014 Alle rechten voorbehouden.