Doorzoek de website


Contact

-ckvsite-

E-mail: pieterbrongers@hotmail.nl

Culturele activiteit RIMA

Bij de tweede workshop zijn we bezig geweest met de djembé. Hierover ga ik ook een luisterwijzer invullen.

1.       De muziek is niet-westers. De djembé komt uit West-Afrika.

2.       De muziek is vrolijk en ook wel redelijk chaotisch. De klank van een djembé is vrolijk en wanneer meerdere mensen uit het ritme gaan is het chaotisch maar niet minder vrolijk.

3.       De klankkleur trekt het meeste aandacht. Het is een vrolijke sound en het geluid is ook iets anders dan het gebruikelijke pop. Er zat bij ons een klein melodietje in die we de hele tijd herhaalden, dus dat was bij ons niet de aandachttrekker.

4.       Bij ons was het als het ware een live-concert, want we hoorden het geluid direct van het instrument. Het grote verschil met een echt live-concert was dat wij het in een lokaaltje deden en er geen publiek was. De sfeer was wel vrolijk, omdat we het zelf speelden.

5.       De muziek was geen onderdeel van een groter geheel, want wij maakten muziek met de djembé en dat was muziek maken omdat het leuk is, we maakten geen muziek voor een groter geheel als een film.

6.       Er zat een duidelijk verschil tussen de uitvoering en de oorspronkelijke compositie. Er was wel een basisdeuntje maar de tekst verzonnen we er zelf bij en de uitvoering ging ook niet helemaal goed op bepaalde momenten. Aan het begin was het nog wel goed maar hoe langer we doorspeelden, hoe meer mensen uit het ritme gingen. Ook improviseerde de leider van onze workshop vaak voor de afwisseling, zodat hetzelfde deuntje niet altijd precies hetzelfde was.

7.       Er spelen geen niet-muzikale gegevens een rol.

8.       Er is een beetje een verband tussen de tekst en de muziek. Er is vrolijke muziek met een sfeer makende tekst en de muziek zorgt wel dat de tekst meer kracht krijgt.

9.       De muziek is om te amuseren. Het is heel vrolijk en het is niet dusdanig serieus om emoties op te roepen of om te mediteren.

 

Culturele activiteit vrij

Ik heb de film the Grand Budapest Hotel gekeken. Vroeger was het een veel bezocht hotel. Maar tientallen jaren later niet meer. Op een dag komt er een oude man in het verlaten hotel. Hij gaat een praatje maken met de huidige eigenaar. De oude man was vroeger een piccolo in het hotel. Hij heeft daar heel veel meegemaakt samen met de directeur, meneer Gustave. Zij waren namelijk vrienden. Alles wat de piccolo in het hotel heeft meegemaakt, vertelt hij aan de huidige eigenaar.

1 Wat zie je: fictie/non-fictie?

Het is een speelfilm. De film is niet gebaseerd op een bestaand hotel of iets dergelijks.

2 Wat zie je? Welke filmtechnieken vallen op? Kies meer dan een optie.

Montage; De beelden in de film the Grand Budapest Hotel zijn allemaal best snel achter elkaar. Hierdoor wordt het ritme van de film in bepaalde scenes verhoogd.

Cameragebruik; In de film is de positie van de camera veel vanuit een personage. Dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof je ook in de film staat.

3 Wat zie je? Wat is de verhouding tussen story en plot?

Plot maakt story spannend; In de film wordt komt eerst de oude piccolo in het hotel aan en hij gaat over zijn leven in het hotel vertellen. Zijn leven bestaat uit een aantal ‘hoofdstukken’. Hij begint eerst te vertellen en hetgeen wat hij vertelt wordt verfilmd. Na dat stuk zie je weer huidige beelden van het gesprek van de oude man en dan begint hij weer met een nieuw hoofdstuk die wordt verfilmd. Zo gaat het de hele film door. Ik denk niet dat al zijn levensverhalen als een flash-back gezien kunnen worden. Een flash-back is volgens mij meer een kort beeld door iemands hoofd maar wat de piccolo vertelt zijn hele verhalen van twintig minuten.

4 Wat ervaar je: hoe wordt de film vertoond? ( Wat is het effect?)

Klassieke bioscoopsituatie; Het is een hele rustige, subtiele film en ik denk dat je dat het beste beleeft als je in een donkere ruimte de film kijkt.

5 Wat hoor je? Welke rol speelt de muziek in de film?

Er is niet altijd muziek in de film. Soms komt het enige geluid van mensen die praten. Als er muziek is, is het redelijk onopvallend maar desondanks voegt het iets aan de film toe. Het is een simpel, zacht en rustig deuntje maar het geeft wel spanning aan de film.

6 Inhoud: tot welk genre hoort de film?

Ik weet niet heel goed waar het toe behoort maar ik denk dat het toch een avonturenfilm is. Het is niet zo dat er enorm vee actie inkomt en dat het daarom spannend wordt. Het is een avonturenfilm, omdat je meegenomen wordt in iemand leven.

7 Inhoud: waar ligt de nadruk van het verhaal?

Op wat er gebeurt en de ontwikkeling van een personage ; Er is geen boodschap in de film. Het gaat vooral om het verhaal. Maar een groot deel van het verhaal bestaat uit wat de jonge piccolo meemaakt en de ontwikkeling die hij doormaakt. Van solliciterende piccolo naar rechter hand van de directeur. De nadruk is dus een combinatie van verschillende dingen die wel een verband samen hebben.

8 Inhoud: wat speelt een grote rol bij het maken van de film?

De filmmaker; De film heeft een bijzondere opbouw en dat bedenkt de filmmaker. Daarnaast zijn er geen super bekende acteurs die het karakter van de film bepalen.

9 Betekenis: wat denk je dat de betekenis van de film is?

Bedoeld als amusement; De andere mogelijkheden passen niet bij de film. Ik denk niet dat mensen met de film iets willen bereiken, behalve dat mensen het leuk vinden.